Vzorový byt či dům nesmí postrádat WOW faktor

Vzorový dům či byt je výraznou součástí marketingu investora, nasměrovaného přímo k potenciálnímu kupci. Je dokonalou příležitostí představit nabízený developerský projekt v tom nejlepším světle. Je to tedy skvělá šance demonstrovat úroveň daného projektu.

Přesto se u nás realizace vzorových bytů a domů stále podceňuje a nikdo pořádně neví, jak na to. V zahraničí existuje krásný termín: WOW faktor. Právě na něm stojí úspěšný výsledek realizace vzorového bytu či domu.

WOW faktor aplikovaný u vzorových bytů nebo domů vzbuzuje u budoucího kupce zájem i obdiv. Interiér potenciálního kupce musí příjemně překvapit a to tak,aby si při jeho prohlídce pomyslel: "WOW, tak tohle je lepší, než jsem si vůbec uměl představit, to jsem nečekal!"

 Vzorový byt - projekt Šafránka, nyní Bella Vita v Praze

Vzorový byt - projekt Šafránka, nyní Bella Vita v Praze

WOW faktor v interiérovém designu je soubor vlastností interiéru, které každého zaujmou hned při vstupu. Odborně se WOW faktor definuje jako: působivý dojem vytvořený vybavením, charakterizující intenzivní reakci pozorovatele během prezentace originálního a funkčního designu. Interiérový designér se proto musí u takového projektu zaměřit na detail zahrnující všechny elementy nutné ke vzbuzení pozornosti potenciálního kupce nevšedním designem a také nad praktickou stránkou interiéru. Klient musí naprosto bezpodmínečně získat dojem, že rozhodnutím koupit tuto nemovitost, se úroveň jeho bydlení výrazně zlepší.

Vzorové byty by měly být tedy navrhovány s cílem dosáhnout co nejvyššího WOW faktoru, měly by odrážet úroveň a kvalitu, která se od takové rezidence očekává. Důraz se klade na co nejlépe rozvržené dispoziční řešení, vybavení a barevná schémata, která maximálně osloví potenciální kupce.  

Je velký rozdíl v tom, když designér navrhuje interiér konkrétnímu klientovi na míru nebo před ním stojí úkol interiérem teprve zaujmout budoucí kupce. Techniky a přístup k návrhu a realizaci se diametrálně liší. Bohužel si to ne každý uvědomuje a podle toho také některé vzorové byty vypadají. Velká většina těch, které jsem u nás dosud viděla, byly z mého pohledu očividně realizovány amatéry a jejich výsledek nemohl být investorovi nikterak k užitku.

Několik vzorových bytů, které právě teď na našem trhu „prodávají“ dokončené rezidence:

WOW faktor se zaměřuje především na detail, který dokáže vzbudit pozornost svým nevšedním designem a umí představivost budoucího kupce probouzet a inspirovat. Právě tyto nástroje designéra pomáhají urychlovat prodej rezidence. Vzorové byty investoři často také  využívají jako své administrativní zázemí a prostory pro komunikaci s klienty.

Detail se rodí už v samotné přípravě realizace: v precizní analýze projektu a v přesné definici cílové skupiny potenciálních kupců. Pak až přicházejí ke slovu nápady ,návrh a samotná realizace, vycházející z kombinace interiérového designu s marketingem a obchodním smyslem. Teprve s respektováním těchto aspektů splní investice do vzorového domu nebo bytu svůj účel.


WOW faktor v našich podmínkách funguje spíš opačně

Vzorové byty a domy u nás realizují developerským firmám a investorům  v lepším případě architektonická studia nebo designová studia - rozumějme prodejci nábytku. Dále také designéři/amatéři nebo šikulové, kteří jsou zrovna po ruce. Buď to znamená, že architekt sice navrhne byt s kvalitním nábytkem na míru, což není zrovna malá investice, nebo designová studia vybaví vzorový byt několika předraženými kusy designového nábytku. Tím si investor vyčerpá rozpočet, ale WOW faktor se nedostaví. V tom nejhorším případě, což se děje často, je interiér tak zmatlaný, že kvalita a reputace celého developerského projektu jdou okamžitě dolů.

Realizovat vzorový byt není práce pro každého. Zapomeňte tedy na sekretářku, která při realizaci nakonec o všem rozhoduje a dokonce obratně zaměstná celou rodinu od šikovného strýce truhláře až po jeho známou, která šije hezky záclony. Není ani vhodné, aby nábytek vybírala manželka vedoucího marketingového oddělení developerské firmy, jen proto, že to mají doma tak hezké...

Proč investovat nemalé peníze do něčeho, co nesplní svůj účel? Ani jeden z výše uvedených případů není cestou, jak se dopracovat ke kýženému výsledku. Opravdu nejde jen o to byt zařídit, tedy vybavit nábytkem a nějakými doplňky.


WOW faktor je know how, které pomůže splnit účel investice

Designér schopný vytvořit WOW faktor, dokáže v první řadě naslouchat a porozumět investorovým požadavkům, seznámí se s vývojem projektu, cílovým trhem, rozpočtem a časovým prostorem. Návrh designu každého interiéru by měl být sice originální, ale designér si nevystačí pouze s plány nemovitosti, rozpočtem a elánem do práce.

V zahraničí se vzorové byty automaticky svěřují odborníkům: vystudovaným Home Stagerům. Ti totiž v rámci svého studia absolvovali obor (ano, skutečně obor) Návrhy a realizace vzorových bytů a domů, a vědí, že takový projekt se významně liší od návrhu interiéru rodinného domu či bytu konečnému klientovi. Aplikují se zde pravidla a techniky, které přinesou výhody investorům a developerům. To je koneckonců důvodem, proč se takový vzorový byt realizuje.

Klíčem k úspěchu a prospěchu investice do vzorového bytu nebo domu je schopnost nebo také know -how designéra nebo Home Stagera promyšleně rozvrhnout rozpočet stanovený investorem a určit priority. V praxi to znamená, do čeho investovat více a do čeho naopak méně.

Pravdou je, že developeři v zahraničí to mají jednodušší, fungují tam zcela běžně půjčovny kvalitního nábytku určeného k vybavení vzorových bytů, v nichž lze nábytek zapůjčit i dlouhodobě. Je to samozřejmě cenově výhodnější, než pořizovat nový nábytek.


U nás půjčovny nábytku zatím nejsou a na odborníka v tomto odvětví jsem ještě nenarazila. A tak je prozatím nutné pečlivě volit, koho ke spolupráci na vzorové byty přizvat.

 

Na co se při výběru designéra vzorového bytu či domu zaměřit?

Kvalitní designér nebo Home Stager  se nejdříve zajímá o projekt samotný, až posléze přichází na řadu koncept  interiérového designu . Důležité je jeho portfolio, reference, možnost prohlédnout si práci, kterou má za sebou. Očekávejte od něj také perfektní komunikační a organizační schopnosti, umění pracovat v rámci daných rozpočtů a schopnost prezentovat možnosti designových návrhů interiérů v různých stylech a barevných schématech. Profesionál se vyznačuje smyslem pro detail - má zmapovaný trh ohledně všeho, co souvisí s interiéry, má představivost, je kreativní a nepodléhá kýči.

Moje rada na závěr: Vzorový dům nebo byt je důkazem kvality a úrovně developerského projektu. Je proto nesmírně důležité, aby každá nemovitost měla svou jedinečnou identitu. Prezentovat nepovedený vzorový byt nebo dům je horší, než ho vůbec nemít.

Specializované firmy na vzorové byty v Anglii jsou např. SB Interiors, Hatch Interiors , Alexander James Interiors a mnoho dalších.


Ukázky vzorových bytů HS a AD: