Část druhá: Poznejte dobrého Home Stagera
Co je to Home Staging jsme si už vysvětlili, teď vám poradím, jak poznat dobrého Home Stagera a nesvěřit v dobrém úmyslu svou nemovitost amatérovi s minimem zkušeností, ale nepatřičně velkým egem.
Není tak tak dávno, co běžel na tv Prima seriál s názvem „Nové hnízdo“. „Profesionální Home Stager" v něm seznamoval veřejnost s tím, co tedy ten Home Staging vlastně je.
Ve starém domečku jakési babičky přenášel z rohu do rohu velkou vázu se sušenými květinami a hledal, kde by jí to nejvíc slušelo. V úvodu pořadu dokonce vždy prohlásil, že dnes opět !!načančá!! další nemovitost, která se poté rychle a výhodněji prodá! Vytáhl z almary dva porcelánové hrníčky a položil je na téměř rozpadnutý stůl. Po několika podobně úsměvných úkonech, byl sám se svým výsledkem evidentně nesmírně spokojen a oznámil divákům, že takový, vlastně naprosto jednoduchý HOME STAGING je klíč k úspěšnému prodeji.
Obávám se, že toho, kdo tento pořad jen jednou viděl, už nikdy nikdo o užitečnosti home stagingu nepřesvědčí.
Pět váziček všeho druhu na almaře, k tomu umělá kytka z Ikea, pár svíček a nové barevné prostíraní na stole v přeplněném pokoji se starým nábytkem a hned se bude jinak baráček prodávat! Škoda jen, že zapomněli rozsvítit lampičku…
Věřte, že profesionální Home Stager nepřijde k vám domů a nevystrojí ho nábytkem a dalším vybavením s tím, že právě to z něj udělá dům mezi kupci žádanější. Ani se nebude zabývat tím, zda přidat nové hedvábné polštáře nebo blýskavý konferenční stolek s drahou vázou. Jsem toho názoru, že v branži realit a Home Stagingu nebylo nikdy pro prodej domu prioritou přidávání nového nábytku a dekorací!
Když lidem řeknu, že jsem Home Stager, jejich reakce se většinou opakují. Jedni se zeptají: „Co je to?“ ti druzí se ujistí: „To je dekorování nemovitostí k prodeji, že?“. Nikomu nemám za zlé, že neví. Home Staging je v České republice relativní novinkou. Dokud však nebude makléři, kupci a především potenciálními Stagery lépe chápán, budou mylné představy přetrvávat.
Během hovorů o Home Stagingu nejčastěji slýchávám: „Pro mne a mou nemovitost to je příliš drahé“ nebo „To možná funguje v Americe, ale ne tady“. Jistěže to tak není. A mnozí Stageři - nejen v České republice, ale i jinde ve světě - příliš nepomáhají tomu, aby se tyto názory změnily.
Objevila jsem u nás už spoustu webových stránek rádoby Home Stagerů se spoustou nepravdivých a nepodložených informací! Například velice časté tvrzení, že jednoduché a nenákladné změny a úpravy zvýší cenu vaší nemovitosti o XY %. Tak to opravdu nefunguje. Home Staging nevyžaduje velké investice a proto není na místě očekávat zázrak. Náklady se většinou pohybují mezi 15 – 50 tis. kč v závislosti na velikosti a stavu nemovitosti, ale také na cílové skupině potenciálních zájemců. Je to sice také investice, ale pokud se nemovitost prodá rychle a bez postupného snižování ceny, určitě se vyplatí. A hlavně zcela určitě zajistí, že vaše nemovitost mezi podobnými nemovitostmi na trhu vynikne a prodá se rychleji.
Ale to jen v případě, že ho provedl profesionál v oboru.
Home Staging by měl být účinný a výhodný pro každou nemovitost. Záleží ale na tom, jestli tu svou svěříte odborníkům nebo tzv. "rychlokvaškám". Proto vybírejte hlavně na základě doložitelných záznamů o jeho praxi a výsledcích. Našich kurzů se zúčastňuje spousta talentovaných studentů, které tento obor oslovil a vidí v něm svou budoucnost. Musí si však uvědomit, že se na prvních zakázkách svých klientů vlastně učí a odvíjet tak své ceny od zkušeností a kvality prováděných služeb. Profesionálem v jakémkoliv oboru se nikdo nestane ze dne na den.
Mohlo by se zdát, že několik let praxe ve Stagingu může být poněkud tvrdou podmínkou, ale je opravdu důležité spolupracovat s někým, kdo má prokazatelné zkušenosti, dobré reference a kvalifikaci v oboru. Člověk může projít krátkým školením a mít to takzvaně v oku, ale zkušenost, ta je vždy klíčová. Být schopen naaranžovat dům je jedna věc, ale ve Stagingu jde o mnohem víc než jen o vytvoření hezké místnosti. Home Staging je mimo jiné také o umění jednat s lidmi. Například přesvědčit prodávajícího, že jeho dům přestal být jeho domovem v momentě, kdy se rozhodl k jeho prodeji. Od této chvíle se jeho nemovitost stává tržním produktem. Až po tomto uvědomění může jejich spolupráce dostát úspěšného výsledku.
První dva-tři roky praxe se Stager většinou seznamuje s velkou škálou typů nemovitostí a zdokonaluje se v jednání s klienty. Až po více letech zkušeností je konzultant schopen sebejistě zvládat všechny překážky a za svými radami klientům si hrdě stát.
Home Stager zajistí určitou část spojenou s úspěšným prodejem vaší nemovitosti – zlepší a zdůrazní její kvalitu. Záleží ovšem i na dalších faktorech a těm se budeme detailně věnovat v dalších pokračování seriálu „Home Staging – Jak to opravdu funguje?“
Zdroje fotografií: oBydleni.cz