Home Staging – Jak to opravdu funguje? (2. část)

Část druhá: Poznejte dobrého Home Stagera

 

Co je to Home Staging jsme si už vysvětlili, teď vám poradím, jak poznat dobrého Home Stagera a nesvěřit v dobrém úmyslu svou nemovitost amatérovi s minimem zkušeností, ale nepatřičně velkým egem.
 
Není tak tak dávno, co běžel na tv Prima seriál s názvem „Nové hnízdo“. „Profesionální Home Stager" v něm seznamoval veřejnost s tím, co tedy ten Home Staging vlastně je.

Ve starém domečku jakési babičky přenášel z rohu do rohu velkou vázu se sušenými květinami a hledal, kde by jí to nejvíc slušelo. V úvodu pořadu dokonce vždy prohlásil, že dnes opět !!načančá!!  další nemovitost, která se poté rychle a výhodněji prodá!  Vytáhl z almary dva porcelánové hrníčky a položil je na téměř rozpadnutý stůl. Po několika podobně úsměvných úkonech, byl sám se svým výsledkem evidentně nesmírně spokojen a oznámil divákům, že takový, vlastně naprosto jednoduchý HOME STAGING je klíč k úspěšnému prodeji.

Obávám se, že toho, kdo tento pořad jen jednou viděl, už nikdy nikdo o užitečnosti home stagingu nepřesvědčí.

home staging blog praha

Pět váziček všeho druhu na almaře, k tomu umělá kytka z Ikea, pár svíček a nové barevné prostíraní na stole v přeplněném pokoji se starým nábytkem a hned se bude jinak baráček prodávat! Škoda jen, že zapomněli rozsvítit  lampičku…

Věřte, že profesionální Home Stager nepřijde k vám domů a nevystrojí ho nábytkem a dalším vybavením s tím, že právě to z něj udělá dům mezi kupci žádanější. Ani se nebude zabývat tím, zda přidat nové hedvábné polštáře nebo blýskavý konferenční stolek s drahou vázou. Jsem toho názoru, že v branži realit a Home Stagingu nebylo nikdy pro prodej domu prioritou přidávání nového nábytku a dekorací!  

Když lidem řeknu, že jsem Home Stager, jejich reakce se většinou opakují. Jedni se zeptají: „Co je to?“ ti druzí se ujistí: „To je dekorování nemovitostí k prodeji, že?“. Nikomu nemám za zlé, že neví. Home Staging je v České republice relativní novinkou. Dokud však nebude makléři, kupci a především potenciálními Stagery lépe chápán, budou mylné představy přetrvávat.

Během hovorů o Home Stagingu nejčastěji slýchávám: „Pro mne a mou nemovitost to je příliš drahé“ nebo „To možná funguje v Americe, ale ne tady“. Jistěže to tak není. A mnozí Stageři - nejen v České republice, ale i jinde ve světě - příliš nepomáhají tomu, aby se tyto názory změnily.      

Objevila jsem u nás už spoustu webových stránek rádoby Home Stagerů se spoustou nepravdivých a nepodložených informací! Například velice časté tvrzení, že jednoduché a nenákladné změny a úpravy zvýší cenu vaší nemovitosti o XY %. Tak to opravdu nefunguje. Home Staging nevyžaduje velké investice a proto není na místě očekávat zázrak.  Náklady se většinou pohybují mezi 15 – 50 tis. kč v závislosti na velikosti a stavu nemovitosti, ale také na cílové skupině potenciálních zájemců. Je to sice také investice, ale pokud se nemovitost prodá rychle a bez postupného snižování ceny, určitě se vyplatí. A hlavně zcela určitě zajistí, že vaše nemovitost mezi podobnými nemovitostmi na trhu vynikne a prodá se rychleji.  
Ale to jen v případě, že ho provedl profesionál v oboru.

home staging praha blog
home staging praha blog

Home Staging by měl být účinný a výhodný pro každou nemovitost. Záleží ale na tom, jestli tu svou svěříte odborníkům nebo tzv. "rychlokvaškám". Proto vybírejte hlavně na základě doložitelných záznamů o jeho praxi a výsledcích. Našich kurzů se zúčastňuje spousta talentovaných studentů, které tento obor oslovil a vidí v něm svou budoucnost. Musí si však uvědomit, že se na prvních zakázkách svých klientů vlastně učí a odvíjet tak své ceny od zkušeností a kvality prováděných služeb. Profesionálem v jakémkoliv oboru se nikdo nestane ze dne na den.

Mohlo by se zdát, že několik let praxe ve Stagingu může být poněkud tvrdou podmínkou, ale je opravdu důležité spolupracovat s někým, kdo má prokazatelné zkušenosti, dobré reference a kvalifikaci v oboru. Člověk může projít krátkým školením a mít to takzvaně v oku, ale zkušenost, ta je vždy klíčová. Být schopen naaranžovat dům je jedna věc, ale ve Stagingu jde o mnohem víc než jen o vytvoření hezké místnosti. Home Staging je mimo jiné také o umění jednat s lidmi. Například přesvědčit prodávajícího, že jeho dům přestal být jeho domovem v momentě, kdy se rozhodl k jeho prodeji. Od této chvíle se jeho nemovitost stává tržním produktem. Až po tomto uvědomění může jejich spolupráce dostát úspěšného výsledku.

home staging praha blog
home staging praha blog

První dva-tři roky praxe se Stager většinou seznamuje s velkou škálou typů nemovitostí a zdokonaluje se v jednání s klienty. Až po více letech zkušeností je konzultant schopen sebejistě zvládat všechny překážky a za svými radami klientům si hrdě stát.

Home Stager zajistí určitou část spojenou s úspěšným prodejem vaší nemovitosti – zlepší a zdůrazní její kvalitu. Záleží ovšem i na dalších faktorech a těm se budeme detailně věnovat v dalších pokračování seriálu „Home Staging – Jak to opravdu funguje?“

Zdroje fotografií: oBydleni.cz