Část čtvrtá: Na čem závisí úspěšný prodej nemovitosti?
Udělejte si předvádění svého domu co nejsnazší. Vykliďte z prodávané nemovitosti vše, co během prodeje nebudete potřebovat. Věřte, že to je jeden z nejcennějších tipů v oblasti prodeje domů. Přesto si ho vlastníci vůbec neuvědomují.
Na trhu je velké množství neprodaných nemovitostí. Home Staging však pomůže dům či byt vylepšit a výrazně je odlišit od jiných nepříliš dobře prezentovaných nemovitostí na realitním trhu. Staging je nástroj, který zlepšuje první dojem, ale jen jeden z mnoha nástrojů, který umožňuje prodejcům zasáhnout cíl. A na čem tedy při úspěšném prodeji domu nejvíce záleží? Pokusím se pro vás shrnout to nejdůležitější:
Stanovení správné ceny za nemovitost. Cena by měla být vždy stanovena na základě komparativních tržních dat, nikoli na neuváženém vystřelení ceny prvního makléře, kterého oslovíte. Přecenění nemovitosti je jedna z věcí, se kterou se nejhůře bojuje. Stanovíte-li cenu špatnou, všechny vaše další snahy o prodej domu budou nesmyslné. Lidé obecně neradi přeplácejí, platí to i o nemovitostech!
Výběr správného realitního makléře. O tom jsme si povídali v minulé části. Domněnka, že všichni makléři při prodeji domu pracují stejně, je mylná. Je to jako v každém oboru, i makléři mohou být skvělí, průměrní nebo špatní.
Správný marketing. Promyšlená koncepce marketingu je v oblasti realit klíčová. Šikovný realitní makléř by ji měl zvládat velice dobře. Obvykle je jednoduché zjistit, kdo svou práci dělá dobře a má prokazatelné výsledky.
Dobrý stav nemovitosti. Chcete, aby se váš dům dobře prodal? Nemusí mít koženou sedačku a na stole kytici růží pro svěží vůni. Měl by však být čistý a udržovaný.
Přestaňte prodávanou nemovitost považovat za svůj domov
Vyklizení přebytečných věcí a kvalitní fotografie - nenáročné avšak pro úspěšný prodej zásadní
Chápu, že prodej nemovitosti se může stát emočně náročnou záležitostí. Je ale důležité nechat emoce stranou a dívat se na svůj dům nebo byt už jen jako na produkt - zboží určené k prodeji.
Mějte také na paměti, že tržní hodnota se nestanovuje tím, jakou si vy myslíte, že má cenu. Často majitelé nemovitostí stanovují cenu sami a to na základě spočítání veškerých investic, které do nemovitosti během let vložili.Ne, tak s cena nemovitosti v žádném případě neurčuje! Také je důležité počítat s tím,že téměř každý kupec se makléře zeptá, jak dlouho je dům na trhu. Chce totiž vědět, zda může vyjednávat. Dům, který je na trhu delší dobu, vyzývá k nižším nabídkám.
Mnozí prodejci se rozhodnou , že zkusí vyšší cenu, protože mají na prodej čas. To je ale také špatně. V oboru realit je čas váš nepřítel. Čím déle se vaše nemovitost na trhu nabízí, tím méně peněz za ni ve většině případů dostanete. Tak to zkrátka funguje. Esem v rukávu při prodeji nemovitosti je bezesporu její správné ocenění.
Nezanedbejte přípravu nemovitosti k prodeji
V lákavém a tvrdém byznyse nemovitostí je stav nemovitosti kritickým bodem. V dnešní době mají kupci mnoho možností a vědí to! Jenže prodejci bohužel nechtějí ve “starém“ domově už nic dělat. Jejich cílem je přece dobře prodat a nastěhovat se do nového.
Představte si ale na chvilku, že jste v kůži kupce. Je docela jednoduché pochopit, proč si třeba nevybere dům, do kterého je na první pohled jisté ,že je potřeba okamžitě investovat větší množství peněz, když může okamžitě najít podobný, ve kterém se dá alespoň pro začátek slušně bydlet.
Rozumím tomu, že někteří prodejci prostě nemají peníze na opravu zásadních vad. Alespoň je tedy v první řadě nutné dům či byt zbavit nepořádku a nepotřebných věcí. Nemáte-li dostatečně velký skladový prostor nebo garáž, kam své věci uložíte, navrhuji sbalit vše nepotřebné do kartonových krabic. Ty pak narovnejte u boční zdi v některém z pokojů, pokud možno ne v obýváku nebo předsíni. Není vždy nutné pronajímat sklad. Někdy také pomůže vyřadit určité , do budoucna už nepotřebné vybavení ,ještě před prodejem. Nepotřebné věci je možné darovat, prodat nebo se jich prostě zbavit.
Home Staging nabízí velkou škálu nízkonákladových řešení pro nenáročné úpravy. To je také důvod, proč Staging nemůže být nástrojem vedoucím ke zvýšení ceny nemovitosti. Zato ji ale pomůže zviditelnit na přeplněném trhu a rychle ji prodat.
Prodejce možná nepotěší, že peníze vynaložené na Staging nezvýší cenu nemovitosti, rozhodně ale nesouhlasím s tvrzením, že by byly plýtváním. Pokud se do Stagingu před uvedením nemovitosti na trh nepustíte (třeba i sami), s největší pravděpodobností přijdete o čas i peníze. Dům, který není řádně připraven, bude totiž hodně bojovat, aby dosáhl rychlého prodeje…
Nejlepší rada, jakou mohu všem klientům dát, je stanovte správnou cenu nemovitosti, prezentujte ji tím nejlepším způsobem a řekněte si: „Už to není můj domov. Je to jen dům – produkt k prodeji.“